Stuntstep informatie

Wat is een stuntstep eigenlijk?

Een stuntstep lijkt op een normale step alleen is een stuntstep veel sterker. Daarom is een stuntstep niet in hoogte verstelbaar en niet opvouwbaar. Dit zou de step veel te zwak maken. De wielen zijn kleiner omdat grote wielen zwaarder zijn en de hele step hoger en groter zou worden.

De meeste rijders willen een stuntstep die zo licht mogelijk is en toch sterk. Dat gaat meestal niet goed samen. Een aantal fabrikanten werkt aan speciale onderdelen die innovatie licht en sterk zijn. Deze losse componenten zijn soms duurder dan een complete nieuwe standaard step. Losse onderdelen zijn over het algemeen kostbaar. Wanneer je een standaard complete step in onderdelen zou kopen ben je ongeveer 50% duurder uit. Je kunt bij het bouwen van een custom wel de beste materialen kiezen van de beste fabrikanten.

De hoogte van een stuntstep

Er is niet zoiets als een vaste hoogte voor een stuntstep. De hoogte is persoonlijk. Natuurlijk zijn er wel wat richtlijnen. Zo zal iemand die veel op straat rijdt en weinig in een park, liever een hoger stuur hebben. Met een hoge stuur sta je rechter op en dan krijg je minder snel last van je rug. Een hoog stuur is lastiger in een park, want dan kun je het stuur niet makkelijk omhoog trekken en trucjes doen in de lucht. Als hoogte van het stuur (step)voor park zou ik het polsgewicht aanhouden en bij street zou ik een hoogte aanhouden tussen de heup en navel.

 

Welke wielen voor mijn stuntstep

Stuntstep wielen zijn er in een diameter van 10,11,12 of 12,5cm. Hoe groter het wiel is, hoe prettiger het is om op straat te rijden. 10 of 11 cm lijkt niet veel verschil, maar is toch 10% groter. Je rolt met een groter wiel makkelijker over oneffenheden en steentjes. Het trilt minder en rolt langer door. Een groter wiel zal ook zwaarder zijn en bij bepaalde trucjes zal de step trager reageren. 11 cm is een mooie tussenmaat voor een stuntstep.

Je hebt wielen met een nylon core en een aluminium core. De wielen slijten allebei even snel. Wanneer je met een wiel slipt (remmen met een geblokkeerd wiel) dan heb je heel snel een plat vlak op je wiel. Aluminium core is wel iets sterker en in sommige gevallen ook lichter dan nylon. Beide wielen kom ik heel zelden gebroken tegen. Wat wel vaak gebeurt is dat nylon core wielen een soort van sqweeeeek geluid gaan maken door een klein luchtbelletje dat ontstaat tussen de velg en het loopvlak. Dit heeft geen invloed op de rijeigenschappen maar wordt wel als irritant ervaren. Omdat aluminium core wielen slechts een paar euro duurder zijn en er veel mooier uitzien, zou ik voor 11 cm aluminium core wielen gaan.

 

 

 

wordt vervolgd